Jednym z głównych miejsc poszukiwań nowych kontrahentów, partnerów oraz klientów bez wątpienia jest Internet. Dlaczego warto organizować targi firmowe mimo stale rosnącego znaczenia sieci? Wykupienie stoiska w dobrej lokalizacji nie gwarantuje co prawda efektów sprzedażowych, ale jest kilka istotnych powodów, dla których eventy branżowe powinny znaleźć się w firmowym kalendarzu. Odpowiemy więc na pytanie, dlaczego warto uwzględnić targi w budżecie marketingowym oraz jak powinno wyglądać stoisko targowe, aby osiągnąć sukces na targach.
Dlaczego warto organizować targi firmowe?
Targi branżowe skupiają wokół siebie setki wystawców i tysiące uczestników, tworząc idealną przestrzeń do budowy sukcesu Twojej marki. Odpowiedź na pytanie, dlaczego warto organizować targi firmowe jest prosta. Przede wszystkim jest to okazja do pozyskania nowych kontrahentów i partnerów, ale także szansa na wzmocnienie relacji z dotyczasowymi klientami. Podczas targów firmowych poznasz bezpośrednio od odbiorców opinie na temat oferty i sprawdzisz aktualne trendy panujące wśród konkurencji. Spotkania branżowe są dla Twojej firmy okazją na:
- wprowadzenie na rynek nowych produktów i usług,
- zwiększenie świadomości marki,
- badanie rynku "w terenie", czyli obserwacja konkurencji w działaniu,
- rozmowy kuluarowe, które umożliwiają budowanie relacji biznesowych z innymi graczami na rynku.
Bezpośredni kontakt z klientem uznaj za podstawowy argument potwierdzający, że warto organizować targi firmowe. Jest to strategiczne rozwiązanie nie tylko dla liczących się na rynku graczy, ale również dla firm od podstaw budujących wizerunek.
Na czym się skupić organizując targi firmowe?
Zanim zaplanujesz jak powinno wyglądać stoisko targowe, jasno określ cele Twojej firmy. Czy targi służą zwiększeniu sprzedaży nowych produktów czy poprawie relacji z klientami? Może w tym roku skupiasz się na badaniu konkurencji, bo pozostałe cele realizujesz w inny sposób? Brak sprecyzowanego celu marketingowego oznacza fiasko wizerunkowe i niezadowolenie klientów, a przecież nie dlatego warto organizować targi firmowe. Zastanów się, co najbardziej zainteresuje Twoich odbiorców - wykorzystaj do tego social media i najbardziej aktywnych użytkowników, którzy sami wskażą, jakie mają oczekiwania.
Targi firmowe warto organizować tylko wówczas, gdy nie zaprezentujesz całej oferty. Dlaczego? Natłok informacji rozproszy uwagę odwiedzających i sprawi, że szybko o Tobie zapomną, a to z pewnością nie jest cel marketingowy. Proste rozwiązania są najlepsze, dlatego skup się na przedstawieniu nowej oferty lub wybranych usług, które stanowią fundament marki.
Koszty udziału w targach
Pytanie, dlaczego warto organizować targi firmowe, pojawia się często w kontekście kosztów udziału w targach lub organizacji wydarzenia. Może się bowiem wydawać, że poniesione nakłady finansowe są niewspółmierne do wymiernych efektów. Tymczasem jak każde działanie marketingowe, także udział w targach branżowych traktuj jako inwestycję. Na rynku dominuje odbiorca rozproszony, który potrzebuje aż siedmiu spotkań z marką, aby ją zapamiętał. Konieczne jest zatem budowanie wizerunku w oparciu o kilka kanałów komunikacyjnych jednocześnie, w tym targi firmowe. Szacując koszty organizacji stoiska targowego uwzględnij:
- koszt wynajęcia miejsca,
- meble targowe oraz pozostałe wyposażenie stoiska,
- koszty transportu,
- wynagrodzenie dla personelu,
- materiały marketingowe, w tym odpowiednio dobrane gadżety, które przyciągają prawie 1/3 odwiedzających targi,
- koszty zakwaterowania osób obsługujących wydarzenie,
- działania promujące obecność firmy na targach.
Minimalizując koszty udziału w targach, pamiętaj o jakości, która odpowiada za sukces firmy. Szukaj oszczędności tam, gdzie nie straci wizerunek marki - jednym ze sposobów na mniejsze wydatki jest wcześniejsza rezerwacja miejsca.
Wygląd stoiska targowego
Jak powinno wyglądać stoisko targowe przyciągające klientów? Zadbaj o kilka podstawowych elementów: atrakcyjną lokalizację stoiska, widoczne dla zwiedzających logo firmy, przemyślany projekt stoiska oraz estetykę jego realizacji. Dobre stoisko targowe komunikuje, że Twoja firma jest profesjonalna, dba o klientów, jest świadoma swojej tożsamości oraz potrafi się w przekonujący sposób zaprezentować. Wskazany jest zatem zdrowy rozsądek w doborze wyposażenia oraz spójna komunikacja wizualna.
Dobrze przygotowany personel i obsługa
Umiejętna ekspozycja produktów jest kluczowa, ale równie istotne jest zaangażowanie i przygotowanie merytoryczne personelu. Interakcje z klientami stanowią o sukcesie wydarzenia, dlatego stwórz zespół o umiejętnościach interpersonalnych spełniających oczekiwania odbiorców. Potrzebujesz osoby, która dobrze zaprezentuje ofertę firmy, ale również kogoś, kto potrafi odpowiedzieć na szczegółowe pytania techniczne. Konieczna jest również znajomość języków obcych - angielski to niezbędne minimum. Pamiętaj, że targi nie są wystawą, dlatego kluczowy jest kontakt z klientem nastawiony na dalszą relację z nim.