Mówi się, że aranżacja wystaw sklepowych jest wizytówką firmy. Może Ci się wydawać, że to tylko pusty slogan. Możliwe, że inwestujesz już w marketing i sądzisz, że dobrze zaprojektowane okna sklepowe nie mają większego znaczenia. Po przeczytaniu naszego artykułu spojrzysz jednak na ten temat z zupełnie innej perspektywy.
Aranżacja wystaw sklepowych – dlaczego to takie ważne?
W czasie spaceru po mieście z pewnością zwracasz uwagę na dekoracje witryn sklepowych. Szczególnie atrakcyjnie wyglądają tuż przed Bożym Narodzeniem i w Walentynki. Być może pamiętasz chwile, kiedy ukazała Ci się kusząca instalacja w oknie kawiarni i pojawiła się ochota, żeby wejść na filiżankę aromatycznego cappuccino. Podobną funkcję mogą pełnić dekoracje witryn sklepowych w Twoim sklepie. Zaciekawią potencjalnych klientów i zachęcą do wstąpienia do środka.
Projektowanie witryn sklepowych – podstawowe zasady
Planując projektowanie witryn sklepowych, warto pamiętać o pięciu ważnych zasadach:
1. Określ grupę docelową
Jeśli ofertę skierujesz do wszystkich, nie trafi ona do nikogo. Dekorując okna sklepowe, zwróć komunikat do jednej kategorii odbiorców. Jeśli prowadzisz sklep sportowy, zaprezentuj tylko akcesoria dla snowboardzistów. W kolejnym tygodniach skup się na potrzebach rowerzystów lub biegaczy.
2. Materiały reklamowe
Okno i witryna sklepowa to idealne miejsce do umieszczenia plakatów. Nie muszą one dotyczyć wyłącznie promocji. Z ich pomocą możesz na przykład poinformować klienta o nowym asortymencie. Materiały reklamowe warto dostosować do bieżących trendów. Jeśli prowadzisz sklep muzyczny, a w twoim mieście jest obecnie jakiś festiwal – masz szerokie pole do manewru.
3. Zachowanie estetyki i spójności
Stwierdzenie, że okna sklepowe powinny być uporządkowane, nie jest niczym oryginalnym. Z pewnością dbasz o estetykę ekspozycji. Pamiętaj jednak, że nawet gustowne elementy będą się źle prezentować, jeśli niewłaściwie je ze sobą zestawimy. W Twojej aranżacji powinny królować umiar i spójność.
4. Eksponowanie podobnych produktów
Zadbaj o to, by towary, które prezentujesz, miały jedną cechę wspólną. Jeśli prowadzisz sklep meblowy, możesz wyeksponować kilka artykułów w kolorze czerwonym. Jeżeli jesteś właścicielem sklepu odzieżowego, zaprezentuj ubrania i dodatki wykonane np. z wełny.
5. Przyciągające uwagę kolory, tekstury
Nie od dziś wiadomo, że niektóre barwy skupiają uwagę bardziej niż inne. Czerwone, różowe i fioletowe okna sklepowe będą przyciągały wzrok. Witryny w kolorze białym, szarym czy beżowym zapewne zleją się z tłem.
Dekoracje witryn sklepowych – co jeszcze warto wiedzieć?
Projektowanie witryn sklepowych daje szerokie pole do wykazania się kreatywnością. Nawet jeśli nie jesteś artystą, możesz wyczarować niezwykłe ozdoby. Na ekspozycjach dobrze prezentują się kolorowe naklejki i nietuzinkowe zawieszki. Zwłaszcza w okresie Bożego Narodzenia masz wiele możliwości, by zadziwić swoich klientów. Nie musisz wystawiać w oknie choinki – na ten pomysł wpadli już wszyscy przedsiębiorcy. Możesz postawić na mniej oczywiste dekoracje witryn sklepowych – na przykład szydełkowe czapeczki dla krasnoludków. Pamiętaj jednak, że Gwiazdka nie jest jedynym świętem w roku, kiedy możesz pochwalić się pomysłowością. Równie dobrze może prezentować się aranżacja wystaw sklepowych w Wielkanoc, Walentynki, Andrzejki czy Halloween. Dobierz święto czy uroczystość do potrzeb Twoich odbiorców. Jeśli prowadzisz sklep z zabawkami, strzałem w dziesiątkę będzie dekoracja z okazji Dnia Kubusia Puchatka.
Podsumowanie
Aranżacja witryn sklepowych to ważny element marketingu. Nie tylko potrafi przekonać do nas klientów, ale również ocieplić nasz wizerunek. Dekorując okna sklepowe, warto pamiętać o:
- określeniu grupy odbiorców,
- materiałach reklamowych,
- zachowaniu estetyki i spójności,
- eksponowaniu podobnych produktów,
- przyciągających uwagę kolorach, teksturze.
Oprócz tego dobrze jest zadbać o ozdoby na wystawie. Dostosuj dekoracje witryn sklepowych do sezonu, a także do grupy odbiorców.