Jak informować o cenach za pomocą listw cenowych?

Istnieje obowiązek uwidaczniania cen, ale swobodny dostęp do informacji świadczy także o przyzwoitości sprzedawcy. Jak oznaczyć produkty w sklepie za pomocą listwy cenowej? Dowiedz się, w jaki sposób wzbudzić zaufanie klientów oraz jakie informacje należy umieścić obok ceny. Przekonasz się również, że listwy cenowe to praktyczne rozwiązanie, które pozwala utrzymać porządek w sklepie

Jak prawidłowo oznaczać ceny?

Naruszenie praw konsumenta wiąże się z otrzymaniem kary finansowej, dlatego warto zadbać o prawidłowe oznaczanie cen. Jest to również sposób na ułatwienie sobie pracy - szczególnie w przypadku sklepów wielkopowierzchniowych. Etykietownica wymaga oznaczania każdego towaru pojedynczo, co przy dużym asortymencie jest czasochłonnym zajęciem. Jak zatem oznaczyć produkty w sklepie? Warto wykorzystać uniwersalne listwy cenowe typu DBR lub dopasowane do specjalistycznych regałów sklepowych. Dzięki temu klient nie będzie miał wątpliwości, jaka jest cena danego produktu. Jest to również rozwiązanie bardziej estetyczne niż etykiety samoprzylepne, ponieważ dłużej zachowuje pierwotny wygląd.

Jakie informacje muszą się pojawić obok ceny?

Prawidłowo opisany towar zawiera następujące informacje:

  • cena podstawowa za dany produkt,
  • cena jednostkowa, czyli wartość produktu przeliczona na odpowiednią jednostkę miary (litr, kilogram, metr).

To umożliwia klientom porównywanie cen danego produktu od różnych producentów. Jak oznaczyć produkty w polskim sklepie? Prawo zobowiązuje sprzedawców do informowania o cenie brutto, czyli ostatecznej kwocie, jaką musi zapłacić klient za dany towar. Dlaczego o tym piszemy? Zakupy w Stanach Zjednoczonych wyglądają nieco inaczej. Ceny produktów podane w sklepie nie odzwierciedlają rzeczywistości, ponieważ nie uwzględniają podatku. W USA bowiem sprzedawca uwzględnia podatek od sprzedaży (ang. sales tax) dopiero przy kasie. Co więcej wysokość tego podatku różni się między poszczególnymi stanami. Warto zatem docenić, jak wygląda oznaczanie cen w Polsce.

Błędnie oznaczone produkty - konsekwencje dla sprzedawcy

Pierwsza i najważniejsza strata dla sprzedawcy to niezadowolony klient, który może już nie wrócić do sklepu. Nieprawidłowo oznaczony produkt to nie tylko brak podanej ceny jednostkowej, ale również sprzeczne informacje na temat danego towaru. Chyba każdy z nas czuje lekką irytację, odkrywając przy kasie, że koszt ulubionej przekąski różni się od tej na półce. Co więcej, wówczas klient ma prawo kupić taką przekąskę w niższej cenie i nie można mu tego odmówić. Wyjątkiem od reguły jest sytuacja, kiedy towar wcześniej zarezerwowano lub jest częścią wystawy sklepowej.

Drugie ryzyko, które wiąże się z brakiem rzetelnej informacji jest interwencja Inspekcji Handlowej. Jednorazowe niedopełnienie obowiązków sprzedawcy może doprowadzić do nałożenia kary nawet do 20 000 złotych, co stanowi poważne obciążenie dla budżetu firmy. Warto zatem wykorzystać listwy cenowe do oznaczenia produktów - w ten sposób łatwiej zapanujesz nad porządkiem w sklepie i unikniesz problemów finansowych.

Zamknij menu
Przesuń w górę