Obowiązkiem każdego sprzedawcy jest wyraźne oznaczenie i wskazanie ceny towaru. Wywieszka cenowa na przykład poza samą kwotą powinna zawierać jednak i inne elementy, o których czasami się zapomina. Wszystkie dane powinny być umieszczone w sposób niebudzący wątpliwości, a także zgodnie z przepisami prawa. Nie zawsze jednak sprzedawca o to zadba, co może zakończyć się kłopotami. Dlatego warto poświecić chwilę i poznać najważniejsze informacje na temat tego, co powinna zawierać wywieszka cenowa.
Przygotowując towary do sprzedaży, należy od początku opracować systemy oznaczania cen, które powinny dostarczać klientom niezbędnych informacji, ale i być zgodne z aktualnie obowiązującymi ustawami. Wykorzystać do tego można artykuły do promocji towarów, które dostępne są w VKF Renzel. Uchwyty na szyldy cenowe, listwy cenowe, profile plakatowe, klamry do szyldów, naklejki, etykiety, osłonki cenowe do haków do ścian perforowanych, haczyki i uchwyty oraz stojaki reklamowe, poinformują potencjalnego klienta o cenie i przybliżą mu naszą ofertę zgodnie z zasadami i wymogami. Dobrane do charakteru sklepu, wystroju wnętrza, stworzą spójne i praktyczne wyposażenie sklepu. Warto inwestować w dobrej jakości produkty, które posłużą nam przez lata i pomogą przygotować sprzedaż i rozpoznawalność naszych produktów.
Najważniejsza z punktu widzenia kupującego jest wywieszka cenowa. To na nią patrzymy w pierwszej kolejności, szukając ceny i informacji o tym, kto jest odpowiedzialny za sprzedaż danego produktu. Jest ona jednym z elementów umożliwiających rozpoznanie producenta i poznanie ceny, jednak wielu sprzedawców zapomina, że jej wygląd jest regulowany przez przepisy. Co to oznacza? Przede wszystkim kluczowa jest jasna i szybka identyfikacja każdego produktu. Czyli umieszczenie etykiety z kwotą na listwie cenowej jest niewystarczające, jeśli na półce znajduje się kilka różnych artykułów z tej samej kategorii. Zgodnie z ustawą o cenach towar musi być oznaczony w ten sposób, aby nic nie budziło żadnej wątpliwości:
- ceny muszą być aktualne,
- łatwo dostrzegalne dla kupującego,
- wywieszka powinna być bezpośrednio na towarze lub blisko niego,
- napisy powinny być czytelne i wyraźne.
Ministerstwo finansów wymaga również, aby na wywieszce znajdowała się nazwa producenta oraz inne dane ułatwiające identyfikację produktu, szczególnie jeśli obok siebie znajdują się podobne przedmioty. Czasami, również przy sprzedaży produktów bez opakowania, muszą na niej znaleźć się również dane o jednostce miary, do której odnosi się cena, nazwa handlowa, dostawca, skład i ewentualnie alergeny, a także wyraźne oznaczeniu produktu (np. kodem kreskowym). Za nieprawidłowe oznaczania asortymentu do sprzedaży grożą duże kary finansowe, warto więc przestrzegać przepisów z tym związanych i śledzić zachodzące w nich zmiany na bieżąco.
Samo podanie ceny również może być problematyczne. Szczególnie jeśli kierujemy produkty do klienta detalicznego i firmowego. Zgodnie z przepisami na wywieszce powinna znaleźć się cena brutto. Nawet jeśli zaznaczymy, że kwota nie obejmuje VAT, jest to nieprawidłowe posunięcie. Również planując obniżki czy promocje, na wywieszce w wyraźnym miejscu należy umieścić pierwotną cenę, przyczynę obniżki oraz okres obowiązywania podanej ceny. Dotyczy to etykiet, wywieszek oraz wszelkich gazetek i katalogów promocyjnych.
Do prawidłowego oznaczania produktu ceną nie wystarczy sama etykieta. Warto zainwestować w dobrane do regałów i półek listwy cenowe, haczyki ułatwiające przymocowanie wywieszki z ceną do koszyków i pudełek, aby każdy ze sprzedawanych produktów był wyraźnie oznaczony. Na sprzedawcy ciąży obowiązek zapewnienia, aby dzięki wywieszce konsument bez problemu połączył cenę z produktem. Nawet planując promocje i obniżki, warto wyraźnie wskazać, jaka była pierwotna cena, aby uniknąć nieprzyjemności podczas ewentualnych kontroli. Stosując sprawdzone materiały oraz artykuły do reklamy oferty, można bez problemu dostosować system oznakowania produktów do własnych potrzeb i preferencji.
System oznaczania cen
Przygotowując towary do sprzedaży, należy od początku opracować systemy oznaczania cen, które powinny dostarczać klientom niezbędnych informacji, ale i być zgodne z aktualnie obowiązującymi ustawami. Wykorzystać do tego można artykuły do promocji towarów, które dostępne są w VKF Renzel. Uchwyty na szyldy cenowe, listwy cenowe, profile plakatowe, klamry do szyldów, naklejki, etykiety, osłonki cenowe do haków do ścian perforowanych, haczyki i uchwyty oraz stojaki reklamowe, poinformują potencjalnego klienta o cenie i przybliżą mu naszą ofertę zgodnie z zasadami i wymogami. Dobrane do charakteru sklepu, wystroju wnętrza, stworzą spójne i praktyczne wyposażenie sklepu. Warto inwestować w dobrej jakości produkty, które posłużą nam przez lata i pomogą przygotować sprzedaż i rozpoznawalność naszych produktów.
Wywieszka cenowa – co powinna zawierać?
Najważniejsza z punktu widzenia kupującego jest wywieszka cenowa. To na nią patrzymy w pierwszej kolejności, szukając ceny i informacji o tym, kto jest odpowiedzialny za sprzedaż danego produktu. Jest ona jednym z elementów umożliwiających rozpoznanie producenta i poznanie ceny, jednak wielu sprzedawców zapomina, że jej wygląd jest regulowany przez przepisy. Co to oznacza? Przede wszystkim kluczowa jest jasna i szybka identyfikacja każdego produktu. Czyli umieszczenie etykiety z kwotą na listwie cenowej jest niewystarczające, jeśli na półce znajduje się kilka różnych artykułów z tej samej kategorii. Zgodnie z ustawą o cenach towar musi być oznaczony w ten sposób, aby nic nie budziło żadnej wątpliwości:
- ceny muszą być aktualne,
- łatwo dostrzegalne dla kupującego,
- wywieszka powinna być bezpośrednio na towarze lub blisko niego,
- napisy powinny być czytelne i wyraźne.
Ministerstwo finansów wymaga również, aby na wywieszce znajdowała się nazwa producenta oraz inne dane ułatwiające identyfikację produktu, szczególnie jeśli obok siebie znajdują się podobne przedmioty. Czasami, również przy sprzedaży produktów bez opakowania, muszą na niej znaleźć się również dane o jednostce miary, do której odnosi się cena, nazwa handlowa, dostawca, skład i ewentualnie alergeny, a także wyraźne oznaczeniu produktu (np. kodem kreskowym). Za nieprawidłowe oznaczania asortymentu do sprzedaży grożą duże kary finansowe, warto więc przestrzegać przepisów z tym związanych i śledzić zachodzące w nich zmiany na bieżąco.
Jaką cenę umieścić na wywieszce?
Samo podanie ceny również może być problematyczne. Szczególnie jeśli kierujemy produkty do klienta detalicznego i firmowego. Zgodnie z przepisami na wywieszce powinna znaleźć się cena brutto. Nawet jeśli zaznaczymy, że kwota nie obejmuje VAT, jest to nieprawidłowe posunięcie. Również planując obniżki czy promocje, na wywieszce w wyraźnym miejscu należy umieścić pierwotną cenę, przyczynę obniżki oraz okres obowiązywania podanej ceny. Dotyczy to etykiet, wywieszek oraz wszelkich gazetek i katalogów promocyjnych.
Podsumowanie
Do prawidłowego oznaczania produktu ceną nie wystarczy sama etykieta. Warto zainwestować w dobrane do regałów i półek listwy cenowe, haczyki ułatwiające przymocowanie wywieszki z ceną do koszyków i pudełek, aby każdy ze sprzedawanych produktów był wyraźnie oznaczony. Na sprzedawcy ciąży obowiązek zapewnienia, aby dzięki wywieszce konsument bez problemu połączył cenę z produktem. Nawet planując promocje i obniżki, warto wyraźnie wskazać, jaka była pierwotna cena, aby uniknąć nieprzyjemności podczas ewentualnych kontroli. Stosując sprawdzone materiały oraz artykuły do reklamy oferty, można bez problemu dostosować system oznakowania produktów do własnych potrzeb i preferencji.